• Facebook
  • KATALÓGUS
  • Kapcsolat
  • Nyitva tartás
  • EN
A TAN KAPUJA BUDDHISTA FŐISKOLA SZAKKÖNYVTÁRA
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Szakkönyvtára
  • BEMUTATKOZÁS
  • SZOLGÁLTATÁSOK
  • GYŰJTEMÉNYEK
  • E-FORRÁSOK
  • VIRTUÁLIS OLVASÓTEREM
  • GALÉRIA
  • Keresés
  • Menu
Menu
  • GYŰJTEMÉNYEK
  • Könyvek, szakdolgozatok
  • Folyóiratok
  • Páli kánon
  • Publikációk
  • Hagyatékok
  • Egyházi archívum
  • Buddhista Missziós fotók

Tanító Buddha, illetve a Buddhának tiszteletét kifejező előkelő hallgatóság.

Gyűjteményeinkben a hagyományos nyomtatott források (könyvek, szakdolgozatok, folyóiratok) és AV anyagok mellett hagyatéki anyagok, kutatásra alkalmas történeti dokumentumok – egyházi archívum, Buddhista Misszió fotói –  és olyan ritkaságok is megtalálhatók, mint a Páli kánon különgyűjtemény.
Publikációs oldalainkon   a tanárok, munkatársak írásai, fordításai, szak- és tankönyvei, szépirodalmi művei mellett hallgatóink, és az egyházi közösségek tagjainak munkáit is bemutatjuk.

Agócs Tamás: Buddhista ismeretelmélet /Részletek/

ElőzőKövetkező

A misztikus tapasztalat és a fogalmi megismerés viszonya

A buddhista filozófia tehát egyedülálló módon nem a valóság megmagyarázására törekszik, hanem arra, hogy utat nyisson a megmagyarázhatatlanhoz. Nem áltat egy olyan, örök érvényű igazságként megfogalmazott, világnézet reményével, amely bizonytalan és kusza világunkat végleg felfoghatóvá, és így mindörökre otthonossá teszi. Alaptétele, mely szerint a valóság látása nem filozófia és nem létszemlélet, hanem közvetlen látás dolga, érthetetlenné teszi ezt mindazok szemében, akik szerint a valóság fogalmilag leképezhető és megfeleltethető egy végső leírásnak. A buddhista filozófia inkább a fogalmi és gondolati struktúrák lebontásának és feloszlatásának igényével lép fel, kihúzva a talajt mindazok lába alól, akik konkrét és megfellebezhetetlen igazságokban szeretnének gondolkodni.

Tudás, megismerés és mérvadó ismeret

Az indiai filozófiák felfogásában a „tudás” mindig alkalmi tudati aktus, amely tárgyát pillanatnyi eseményként fogja fel. Az adott megismerés csupán emléknyomot hagy hátra a tudatban az ismeret tárgyáról, amely nem valódi tudás. A buddhizmus különösen hangsúlyozza az ismeretnek ezt a pillanatnyi, átmeneti jellegét, azaz semmiképpen sem tekinti az emberi tudatot olyan ismeretraktárnak vagy mechanizmusnak, amely gondolatokat és képzeteket alkot illetve tartalmaz. A tudat nem más, mint a megismerés működése, funkciója, és a megismerés egymást követő pillanatai alkotják az ember tudat- folyamatát (saptana), amelyben nincs semmiféle maradandó „ismeret”.

A létezők osztályai

A buddhista hagyomány kezdetétől fogva mind a mai napig, a buddhista létszemlélet tanulmányozása a létezés tartamaival (dharma) és azok csoportjaival való ismerkedéssel veszi kezdetét. E tanulmány nem öncélú, hanem arra szolgál, hogy az ember a saját tapasztalatában be tudja azonosítani ezeket az elemeket. A dharma szó magyar fordítása, a tartam e szónak a „létezés elemei” értelmében vett meghatározására támaszkodik, mely szerint dharma mindaz, ami önnön létét, lényegét (svabhava), vagy önnön jegyét (svalak$a;,a) tartja.

Minden képződmény állandótlan

A dolgok pillanatnyiságát a vaibhásika iskola úgy magyarázza, hogy minden dologra négy tudattól függetlenül müködő erő (viprayukta–sapskara) hat igen gyors egymásutánban: a keletkezés (Jati), a fennállás (sthiti), a romlás (Jara) és az elmúlás (anityata). Ezeket a dologtól független erőknek tartják, amelyek mintegy „átrántják” a dolgokat a jövőből a jelenen át a múltba. Ezek szerint dolgok önlétük (svabhava) szerint a jövőben és a múltban éppúgy léteznek, mint a jelenben, csupán a megnyilvánulásuk pillanatnyi.

Az okok, feltételek és okozatok típusai

A karma más szóval indíttatás, cetana: szándékos indíttatásból fakadó cselekvés. Amennyiben ez a cselekvés szabad akaratból történik, úgy mindig valamilyen erkölcsi-tapasztalati következménnyel jár. Amennyiben a tett üdvös (kuSala), boldogságot idéz elő; amennyiben nem üdvös (akuSala), annyiban pedig szenvedést. A karma törvényének következetes figyelembevétele arra a felismerésre vezeti rá az embert, hogy minden élőlény önmaga felelős azért, hogy milyen érzeteket tapasztal, milyen örömöket és szenvedéseket él át.

A két igazság

A buddhista filozófia valamennyi iskolája különbséget tesz az úgynevezett két igazság (satya dvaya) között. A két igazság nem valamiféle elvont fogalom, hanem a tudat tárgyainak (Jneya) felosztása annak megfelelően, hogy mi az, ami végső soron igaz (paramartha-satya), és mi az, ami csak egy „elpalástoló”, „elkendőző” (vagyis elhomályosult, elködösült) tudat számára valóságos (samvrti-satya) Ezért a két igazság tulajdonképpen kétfajta valóságot jelent, amelyek közül végső soron csak az első igaz. A megkülönböztetés jelentősége abban áll, hogy a buddhizmus alaptanítása értelmében a szenvedések körforgásából való megszabadulás csak a végső igazság megértése révén lehetséges. Így döntő annak a kérdésnek a tisztázása, hogy ez a végső valóság miképpen közelíthető meg.

A vaibhásika-iskola álláspontja

A vaibhásikák (részletezők avagy osztályozók) a korai buddhista iskolák filozófiájának azon képviselői, akik a jelenségek osztályainak felsorolását tartalmazó Abhidharma szövegek tanítását tartották mérvadónak. Az iskola megkülönböztető jellegzetessége az, hogy mind a jövőbeli, mind a jelenlegi, mind pedig a múltbeli tartamokat tényleges létezőknek (dravya-sat) fogja fel. Szerintük a fizikai tárgyak (rüpa) apró, oszthatatlan részecskékből állnak, amelyek az észlelő tudattól függetlenül, valóban léteznek. A tudati jelenségek (citta-caitta) időbeli kiterjedés nélküli pillanatokból állnak, amelyek tárgyukat közvetítés nélkül, „csupaszon” érzékelik.

Az érzékelés

Az érzékelésnek a következő négy típusát különböztethetjük meg:

  1. Érzékszervi érzékelés (indriya-pratyak$a). Az öt érzékszerv valamelyike által megragadott tárgy fogalommentes érzékelése.
  2. Elmebéli érzékelés (manasa-pratyak$a). Az a tudatpillanat, amely a tiszta érzékszervi érzékelés pillanatát követi és amellett, hogy megragadja a tárgy vetületét, közvetlenül csak tudatilag észlelhető jelenségeket, például érzeteket, szenveket is érzékel. A tudati érzékelés tárgyai a dharma-dhatu körébe tartozó tartamok. Ennek a tudatpillanatnak döntő szerepe van az ítélet és a képzet létrejöttében, mert ezzel teremtődik meg a kapcsolat a jelen tapasztalás és a múltból származó emléknyomok, beidegződések között.
  3. Önmegismerő érzékelés (svasapvedana-pratyak$a): A tudat önmegismerő tevékenysége, amelyet a tárgy megismerésével egyidejüleg fejt ki. Ennek tudható be például az is, hogy úgy tudunk visszaemlékezni a korábbi tapasztalatokra, mint a sajátjainkra, mert egy adott tárgy érzékelésével egyidőben az érzékelő tudat önmagát is érzékelte.
  4. Jógi-érzékelés (yogi-pratyak$a): Meditáció útján kifejleszthető különleges érzékelés, amely a tárgy finom jellegzetességeiről, például az állandótlanságáról vagy ürességéről is tudomást szerez.

Az önjegyű tárgy megítélése

A valódi ismeret olyan tudás, amelyben egy fogalmi természetű képzetet a valóság egy bizonyos szeletére alkalmazunk, megfeleltetve az egyiket a másiknak. Ezzel a tudati mozdulattal azonban együtt jár a hibalehetőség, hogy a megfeleltetést eleve adottnak vesszük. Az önjegyű tárgy megítélése maga a fogalomalkotás: egy elhatározás (döntés) eredménye, amelyben az érzékelésben adott tárgyat minden mástól elhatároljuk. A fogalomalkotás során az egyes dolgot „megfogjuk”, a fogalom bennünk „megfogan”, és tapasztalatainkat ezáltal leszünk képesek megfogalmazni.

A gondolat tárgyai

A buddhista filozófia tanulása is olyan folyamat, amelyben egy nyelv és egy világnézet elsajátítása fonódik össze. Az egyes kulcsfogalmak – például állandótlanság, magátlanság, ellobbanás – megtanulása először nyelvi szinten játszódik le, amikor a fogalmak szinte még csak nyelvi jelek. A fogalmakkal való ismerkedés, a tanulás, a gondolkodás révén, a nyelvi jel alapján egyre pontosabb fogalmat alkothatunk magunknak a tanítás jelentéséről, míg végül önálló következtetésekre hagyatkozva mérvadó fogalmi tudásra tehetünk szert, amely már a nyelvi jeltől függetlenül is megjelenhet tudatunkban. A tanulás utolsó fázisában a megszerzett fogalmi ismeretet meditatív úton mélyíthetjük el. Ezáltal olyan közvetlen belátásra juthatunk, amely a tanítástól függetlenül is érzékelhető, a végső valóság ugyanis nem függ a Dharmától, a tanítástól. A tanulás, gondolkodás és meditáció útján megismerhető valóság (nirvána, megvilágosodás) tehát a szó szoros értelmében nem e folyamat végeredménye, de csak ezáltal válhat élő tapasztalattá.

  • GYŰJTEMÉNYEK
  • Könyvek, szakdolgozatok
  • Folyóiratok
  • Páli kánon
  • Publikációk
  • Hagyatékok
  • Egyházi archívum
  • Buddhista Missziós fotók
KATALÓGUS


  • Kezdőoldal
  • Hírek, újdonságok
  • Kapcsolat
  • Nyitva tartás

Címkék

Adomány Buddhista beszélgetések sorozat Buddhista kalendárium dhammapada Felsőoktatás Felújítás Filmvetítés Hogyan használjuk? Háttérben a könyvtár Kiállítás Kritika Kézműves foglalkozás Könyvhét Könyvtárhasználati óra Könyvtári rendezvény Publikáció Riport Szakmai gyakorlat Tapasztalatcsere látogatás TKB Különgyűjtemény Évforduló Új könyvek
  • KEZDŐOLDAL
    • Hírek, újdonságok
    • Kapcsolat
    • Nyitva tartás
  • BEMUTATKOZÁS
    • Honlapunkról
    • Könyvtárunk története
    • Olvasótermek, könyvtári környezet
    • 1% – Adományok
    • Szabályzatok, statisztikák
    • Munkatársak
  • SZOLGÁLTATÁSOK
    • Beiratkozás
    • Kölcsönzés
    • Könyvtárközi kölcsönzés
    • Tájékoztatás, hírlevelek
    • Időpontfoglalás, beszerzési javaslat
    • Könyvtárismereti órák, játékok
  • GYŰJTEMÉNYEK
    • Könyvek, szakdolgozatok
    • Folyóiratok
    • Páli kánon
    • Publikációk
    • Hagyatékok
    • Egyházi archívum
    • Buddhista Missziós fotók
  • E-FORRÁSOK
    • Katalógus – Opac
    • Magyar és külföldi katalógusok
    • Gyűjtemények Budapesten
    • Gyűjtemények külföldön
    • EISZ-adatbázisaink
    • E-Keréknyomok, e-Zen tükör
    • Digitalizált tananyagok
    • Szabadon hozzáférhető tudományos tartalmak
  • VIRTUÁLIS OLVASÓTEREM
    • Dhammapada
    • Buddhista kalendárium
    • Olvassunk Hamvast!
  • GALÉRIA
    • A hónap idézete
    • Hallgatók fotói

Tartalom A Creativ Commons feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható

Technikai karbantartás Gábor webstúdió

Adatkezelés Tájékoztató

Adományok 1%

Online kiállításaink

  • OLVASSUNK HAMVAST!2020-02-08 - 12:52
  • BUDDHISTA KALENDÁRIUM2017-06-18 - 19:35

        

© Copyright - A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Szakkönyvtára - Enfold WordPress Theme by Kriesi
Scroll to top